خدیجه نوروزی: اواسط بهمن‌ماه سال گذشته بود که اعلام شد: اعضای شورای شهر تهران با اجرای پایلوت زیست شبانه پایتخت از ابتدای اردیبهشت٩٨ موافقت کردند.

حيات شبانه تهران نيروي انتظامي

موضوعی که پیش از طرح در کمیته‌های کارشناسی رسانه‌ای شد و انتقاد مسئولان نیروی انتظامی را به‌دنبال داشت؛ چرا که آنها معتقدند ابتدا باید روشن شود که طرح حیات شبانه به چه علتی در طول سال ادامه پیدا کند؛ درصورتی که قصد تقلید از کشورهای اروپایی را داریم باید بدانیم در چنین کشورهایی صنوف سر ساعتی مشخص از شب فعالیت خود را تعطیل می‌کنند. بر همین اساس باید مشخص شود از کجا می‌خواهیم اقتباس بگیریم و با چه ضرورتی این کار را انجام دهیم و علت اینکه برخی از مغازه‌ها و صنوف تا صبح باز باشد، چیست؟

در واقع نیروی انتظامی با طرح چنین سؤال‌هایی اساسا از همان ابتدا سر ناسازگاری با این طرح دارد و دلیل آن را مشکلاتی برای تامین امنیت شهر در این شرایط بیان می‌کند. شورای شهر تهران از ابتدای سال تلاش کرده تا بتواند این طرح را به‌صورت آزمایشی در ۵منطقه تهران به اجرا دربیاورد اما هنوز نتوانسته موافقت ناجا را در این زمینه برای ایجاد امنیت لازم در شب، جلب کند.

سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا بارها در طول بررسی طرح در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده که طرح حیات شبانه را قبول ندارد و معتقد است این فرهنگ حتی در اروپا هم نیست و نیروی انتظامی زیر بار آن نخواهد رفت.

در واقع این سازمان برای اینکه پاسخگوی نظم و امنیت باشد نمی‌تواند مجموعه نیروهای ناجا را در طول سال، هر روز در آماده‌باش نگه دارد. از سوی دیگر نمی‌تواند به مردم بگوید در نیمه‌های شب در خیابان‌ها حضور داشته باشند اما از زیر برقراری نظم و امنیت شانه خالی کند؛ به‌خصوص در نیمه‌های شب که اراذل و اوباش، سارقان و مجرمان تلاش می‌کنند اقدامات مجرمانه خود را انجام دهند.

  • خواستار ارائه شفاف طرح

طرح حیات شبانه تهران مورد استقبال کسانی است که اجرای آن را برای افزایش تحرک شهر مؤثر می‌دانند اما جانشین فرمانده ناجا با طرح این سؤال‌ها که طرح حیات شبانه، در کجا، در چه وسعت، حجم و یا میزان نیرو، اجرا شود و پلیس قرار است محافظ چه کسانی باشد، اظهار می‌کند: «این طرح نامفهوم است و ما نقش و جایگاه آن را نمی‌دانیم. اگر مشخص شود در چه گستره‌ای باید اجرا شود شاید بتوان برای آن جایگاهی تعریف کرد».

جانشین فرمانده ناجا، از متولیان امور شهر تهران خواسته طرح زیست شبانه را به‌صورت شفاف ارائه دهند. البته طرحی که مراحل خود را طی کرده و تأییدیه‌های لازم آن اخذ شده باشد. همچنین الزامات امنیتی آن مشخص و تصمیمات لازم در این زمینه از سوی متولیان آن اخذ شود.

نیروی انتظامی وظیفه دارد تا زمینه آرامش، امنیت، شادی، نشاط و کسب وکار مردم را مهیا کند اما باید بداند در چه محیط و فضایی و برای چه موضوع و در چه بازه زمانی و با چه حجمی از کاربری و... این کار انجام شود که این نیازمند برنامه‌ریزی برای مجموعه‌ای است که داعیه‌دار نظم و امنیت مردم و جامعه است. تا زمانی هم که مراحل این طرح طی نشده، نباید بی‌مورد فضای جامعه را ملتهب کرد.

از آنجایی که این طرح مختص پایتخت درنظر گرفته شده سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت نیز با اظهارنظرهایی مانند اینکه «ما چیزی به نام حیات شبانه نداریم، نمی‌توانیم واحدهای صنفی را مجزا کنیم» به مخالفت با این طرح برخاسته.

باید این نکته را درنظر داشت که حضور ماموران، امنیت‌زاست و با توجه به آنکه در شب تعداد مأموران به حداقل می‌رسد اگر قرار باشد اصناف به فعالیت خود ادامه دهند این سؤال مطرح می‌شود که امنیت آنها را چه‌کسی برقرار می‌کند. در مجموع اگر کاری قرار است انجام شود باید ابتدا تمهیدات انتظامی، ترافیکی و امنیتی آن برقرار باشد در غیراین صورت امکان‌پذیر نیست.

در پایان این نکته را متذکر می‌شویم که تلاش همشهری برای برقراری ارتباط با مسئولان ناجا و نیروی انتظامی تهران با وجود تماس‌های مکرر با مسئولان این حوزه راه به جایی نبرد و حاضر به همکاری با نشریه نشدند.

کد خبر 445641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha